Kassasystem Sharp
Kassasystem Sharp

Kassasystem

Sharps betallösningar och kassasystem ger dig kontroll på försäljning samtidigt som dina kunder får en bra upplevelse.

Kontakta oss för att hitta er lösning
Tjänster & lösningar
Sharps kassakund Guldklimpen
Sharps kassakund Guldklimpen

"Sharps kassa-support är suverän. Allting funkar väldig bra och när vi behöver får vi hjälp väldigt snabbt."

Marie Oskarsson, butiksägare, Guldklimpen i Eskilstuna

Läs mer om vårt samarbete med Guldklimpen

Support 365 dagar om året

När du behöver hjälp, då är fem minuter en evighet - vi förstår det. Hos oss kan du känna dig trygg med support 365 dagar om året. 

Sharp har många års erfarenhet av betallösningar och vi finns över hela landet.

Kvinnlig IT-support i sverige

Certifierat kassaregister

Sharps kassasystem är tillverkardeklarerat hos Skatteverket. Det innebär att du som ägare har ett godkänt och certifierat kassaregister, vilket är ett krav för att bedriva verksamhet som tar emot försäljning via kontokort, kontant eller Swish. 

Få ut ditt budskap och öka merförsäljningen med digital signage

Engagera dina kunder eller restauranggäster med hjälp av digitala skärmar från Sharp. Visa din meny, schemalägg kampanjer, informera om nya produkter och erbjudanden - allt på ett visuellt tilltalande sätt som fångar kundernas uppmärksamhet. Med vår molnbaserade programvara har du full kontroll och kan när och var som helst uppdatera eller ändra dina skärmar. 

pos_digital signage

Frågor och svar om kassasystem

Här har vi samlat frågor och svar för att du enkelt ska välja rätt kassasystem för ditt företag. Har du fler frågor om kassasystem och hur de kan hjälpa din verksamhet? Kontakta oss gärna oss för expertråd.

Måste man ha ett kassasystem?

Om ett företag säljer varor och tjänster för mer än 4 prisbasbelopp om året är företaget skyldigt att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister. Ett kassasystem är du enligt lag inte skyldig att ha, men med ett kassasystem kan du hantera fler praktiska funktioner som hantering av lager, rapportering och bokföring.

Vad är ett kassasystem?

Ett kassasystem är en digital lösning som används av företag för att hantera försäljning och betalningar. Grundfunktionen av ett kassasystem är att hantera kundtransaktioner, kvitton och daglig rapportering. Allt som behövs för att följa Skatteverkets regelverk. Ut över det finns en mängd funktioner som effektiviserar verksamheten och ger bättre kontroll över varsamheten. 

Vilken typ av funktioner kan ett kassasystem hantera?

Ett kassasystem registrerar alla kassatransaktioner och ger dig en detaljerad överblick över din försäljning. Utöver det kan ett kassasystem erbjuda många andra funktioner för att förbättra och effektivisera verksamheten. Några exempel på funktioner är:

  • Hantering av olika betalmetoder så som Swish, Klarna eller presentkort.

  • Lagerhantering med detaljerade rapporter om försäljning och lagernivåer.

  • Analysverktyg för att identifiera försäljningstrender och optimera verksamheten

  • Integration av andra system som bokföring eller webbshop.  

  • Branschanpassade implementeringar som bordsbokning och bonghantering för restauranger eller bokningssystem för salonger.

Vilket kassasystem bör jag välja?

Det finns en mängd olika kassasystem med många funktioner som kan anpassas till typ av bransch, företagets storlek och budget. Det är viktigt att välja ett system som passar din verksamhet och de funktioner du behöver. 

På Sharp är vi experter på kassasystem och ser till att du får ett anpassat kassasystem för dina behov och förutsättningar. 

Vilka fördelar finns det med att investera i ett kassasystem?

Öka verksamhetens effektivitet - Ett kassasystem kan automatisera många manuella uppgifter, vilket frigör tid för att fokuera på annat. 

Få bättre kontroll - Med ett kassasystem får du en bättre överblick över din verksamhets ekonomi och lager.

Förbättra kundservice - Ett kassasystemet kan ge dig möjlighet att erbjuda en mer personlig kundservice.

Ökad lönsamhet - Med hjälp av analysverktyg kan du identifiera områden där du kan förbättra din lönsamhet.

 

 

Har du en ECR-kassa?

Då berörs du troligen av nya kassalagen. 

 

Om kassan är tillverkardeklarerad efter 31 december 2022 så måste funktionen för XML-export finnas med, annars är inte kassan godkänd och behöver bytas ut. 

 

Har du en kassa som deklarerats innan 31 december 2022 så är den godkänd fram tills 31 december 2026. Sedan måste den bytas ut.