Lars på Interflora

Interfloras smarta lösningar hjälper butiker i hela landet

Interflora är Sveriges mest välutvecklade butiksnät och de lyssnar på vad butikerna behöver. De agerar snabbt och vill alltid hitta bra lösningar för att hjälpa de lokala blomsteraffärerna. 

-Det handlar om relationer, och att sätta sig in i den lokala handlarens vardag för att hjälpa oss att hitta bra lösningar åt butikerna. Sharp har förstått hur viktigt det är att förstå vår verksamhet och vilka erbjudanden vi behöver. Det räcker förstås inte med att vi är nöjda, det är lika viktigt att butikerna är nöjda med en leverantör, säger Lars Töverud, retailchef på Interflora. 

Åtta år 
Interflora har samarbetat med Sharp i över åtta år. Det började med kassasystem som anpassades efter blomsterbutikernas behov och önskemål, och under åren har systemen ständigt utvecklats för att bland annat hantera digitala kvitton och swishförfrågan.  

-Att ha en gemensam kassalösning är grunden för effektiv butiksdrift. Genom att kunna samla in och analysera data går det att mäta kunders köpbeteenden och justera strategierna för att hjälpa butikerna, säger Lars Töverud. 

Först med det senaste 
Interfloras svenska historia sträcker sig tillbaka till 1923 när sex blomsterhandlare gick samman och startade en organisation för blomsterförmedling. Verksamheten växte snabbt och 1952 började de erbjuda Blommogram: en blomsterleverans till personer i Sverige och utomlands. Interfloras mål är att genom blommor förmedla känslor som omtanke, passion, uppskattning och glädje. 

Interflora har hela tiden utvecklat och anpassat sin verksamhet efter de förutsättningar som gäller. Ombudsbutikerna kopplas först ihop via datorer redan 1983 och e-handel startade1995. Att betala med swish, digitala kvitton till kunden och att prenumerera på blommor, är exempel på andra innovativa lösningar – bra både för kunder och handlare. Nu finns det även digitala skärmar i många butiker. 

Lösningar  
Lars Töverud, retailchef på Interflora, med ansvar för allt som rör de 530 butiker som är anslutna i Sverige.  

-Samarbetet med Sharp fungerar väldigt bra. Jag har bara positivt att säga om det. Vi har ett mycket gott samarbete med Anders Wiss som är kundansvarig på Sharp. Under våra inspirationskvällar som vi har på flera orter runt om i Sverige, tar Anders alltid chansen att prata och framför allt lyssna på våra handlare. Han svarar på frågor och kan ge tips, vilket är väldigt uppskattat. Att ha en kontaktperson som är lätt att få tag på och som man dessutom känner, ger en stor trygghet både för mig och för de som arbetar i butik. 

Sharp kan man lita på 
-Sharp kan man lita på, och om det blir problem, får man hjälp snabbt, säger Lars Töverud.  

-Att förstå småskaligheten, och att tänka ur den enskilde handlarens perspektiv, och se vilka utmaningar som finns har varit Sharps styrka under alla år som vi samarbetat. Genom att ha centrala kassasystem kan vi både underlätta för handlaren genom att centralt lägga in priser, och streckkoder, och samla in och analysera säljstatistik. Vid behov kan vi stötta på olika sätt, till exempel med kampanjer och aktiviteter på våra digitala skärmar.  

Interflora

Digitala skyltar för att inspirera och informera 
I många butiker finns digitala skyltar där innehållet styrs både centralt och av butikerna själva. Skärmarna kan vara placerade bakom kassorna eller på stolpar och ska fungera som inspiration och ge information till kunder som väntar på sin tur. På kassasystemet finns också en skärm som har delad display. Förutom att visa kundens kvitto kan butiken presentera bilder, filmer och erbjuda månadens kampanjer. Det kan vara allt från Rosa bandet, informera om möjligheten till att prenumerera på blommor, till att skicka blommor till en vän i landet eller utomlands.  

-Skärmarna har jättebra färgåtergivning, och eftersom vi har bilder med mycket blommor är det viktigt med kvaliteten på bilderna. Vår marknadsavdelning är jättenöjd med att de så enkelt kan nå ut till många samtidigt som den lokale handlaren kan anpassa innehållet efter sina önskemål, säger Lars Töverud.  

Företagets utmaningar 
Precis som många andra inom fackhandeln, med bara en produkt, är det en utmaning för den lokala butiken att konkurrera med kedjor, bensinstationer och kiosker som också säljer blommor bland mycket annat. Eftersom det blir färre odlare, blir blommorna dessutom dyrare, vilket i sin kräver att butikerna måste kunna arbeta effektivare.  

Hur mår butikerna? 
-Vår uppgift är att hjälpa butikerna att överleva! Våra kassasystem är viktiga verktyg för att kunna se hur butikerna mår i realtid. Genom att ta del av säljstatistik kan vi agera och stötta butiken på bästa sätt. Hållbarhet är en annan viktig aspekt. Tidigare producerade och skickade vi skyltmaterial till butikerna. Tack vare att vi nu har digitala skyltar sparar vi både tid och pengar, och har alltid uppdaterad information med aktuella priser och erbjudanden.  

-Det finns flera saker att göra; vi måste lyfta hantverket och floristens kunskap och se till att butikerna får fortsatt tillgång till blommor med bra kvalitet, säger Lars. 

-Jag uppskattar kontakten med butikerna och att träffa personalen, visa lösningar och hjälpa till, säger Anders Wiss. 

Hitta lösningar
-Nu startar ett helt nytt kapitel som gäller mindre skrivare. Det handlar om att butiken enkelt ska kunna skriva ut ordersedeln och samtidigt få ut ett plastat kort som ska bifogas blommorna. För mig är det väldigt roligt att kunna följa en kund och hitta lösningar just för deras utmaningar. Under pandemin fanns det väldigt många fysiska begränsningar men även ett behov att visa omtanke till andra genom att skicka blommor. Vi såg till att våra kassor på ett säkert sätt hanterade kraven och följde aktuella lagar och regler, säger Anders Wiss, kundansvarig på Sharp.

Interflora
Det funkar fantastiskt bra! Jag är jättenöjd med kassorna som jag använder till kundklubben och sms-utskick. Det är fantastiskt bra med digitala kvitton och swish-betalningar och de är dessutom lätta att hantera.
Niclas Karlsson

Blomhuset i Trollhättan