Strax utanför Hallstahammar längs riksväg 252 i Västermanland finns Åsby Kött och Vilt i en mysig och lantlig miljö.
Företaget startades 1989 och drivs sedan fem år tillbaka av Håkan Johansson tillsammans med tre delägare. Butiken erbjuder egentillverkade charkuterier, kött från gris, nöt, kalv och lamm från uppfödare i närområdet, men också vällagrade hårdostar och krämiga ostar.
- Genom lokalt uppfödda djur, egen styckning och charktillverkning tar vi bort långa transporter och mellanhänder så att våra kunder kan köpa bra produkter utan att betala mer. Det känns bra att erbjuda kvalitetskött och chark med mindre miljöpåverkan, säger Håkan Johansson.
För att kunderna ska få snabb, säker och effektiv hjälp har Sharp levererat fyra kassasystem tillsammans med vågar, etikettskrivare och kortterminaler. På kontoret finns skrivare från Sharp för fakturor och allmänna kontorsrutiner som att kopiera och skanna. Håkan gör även skyltar och affischer som han skriver ut i A3-format för butiken och trottoarpratare.
Petra Pettersson som är säljare på Sharp har arbetat sen 2009 med kassasystem. Hon har tillsammans med Håkan och sin kollega Per-Åke Abrahamsson hittat lösningar för både bra arbetsflöden och kundservice.
-Åsby hanterar många kunder samtidigt, och för dem är kassan hjärtat i butiken. En viktig funktion är kassakopplad våg som innebär att personalen som tar emot en kund väger, paketerar och märker beställningen med en etikett. Varan finns nu i kassasystemet som parkeras tills kunden ska betala hela köpet, säger Petra.
- Jag tycker att det är så roligt att få lära känna kunden och anpassa systemen efter deras behov och verksamhet. Vårt system gör att Åsby kan hantera sina kunder både snabbare och säkrare. De har även ett backofficesystem för bokföring, planering av inköp men också för statistik, fortsätter Petra.
-Vi har varit kunder i många år och tycker samarbetet fungerat jättebra. Vi har ett komplext system som funkar väldigt bra, och det är verkligen bra att få ut statistik, för självklart vill jag veta hur mycket julskinka vi sålde förra året, säger Håkan.
-Jag tycker verkligen om Åsby, både som företag och de som arbetar där. Vi har jobbat länge tillsammans och tycker att vi har hittat roliga lösningar. Till exempel har vi ställt kassasystemen på stativ för att det ska vara lätt att jobba och hålla rent och snyggt. Nu planerar vi en prisfrågeterminal i butiken för att kunderna själva ska kunna kolla priset på olika produkter med hjälp av en skanner och en skärm. Det kan även bli en ny event-kassa med våg som ska fungera både vid utomhusförsäljning på gården och mässor, säger Per-Åke Abrahamsson, servicetekniker på Sharp.
-Vi har så unika kunder där alla har specifika arbetssätt så det gäller att skräddarsy kassasystemen. Det är väldigt få som arbetar på samma sätt, men det gör jobbet så roligt och omväxlande, säger Petra.