Livet är det som pågår medan någon försöker dela sin skärm på ett Teams-möte. Det kanske låter överdrivet, men parafraseringen på John Lennons klassiska citat ”Livet är det som pågår..” är faktiskt – bokstavligen talat! – sant.
En undersökning gjord häromåret visar att 11 miljoner möten hålls varje dag, 55 miljoner möten per vecka och 220 miljoner per år. Man visade också att 70 procent av alla möten som hålls anses vara ineffektiva, och att sådana möten påverkar både vår fysiska och mentala hälsa.
Det är inte bara mängden möten som tär på anställda. De flesta har varit med om den improviserade kaffepausen som uppstår när chefen ska försöka koppla in en skärm. Alla som sedan pandemins intåg har varit på ett digitalt möte vet vilken dränerande upplevelse det är att försöka ha ett möte där tekniken strular.
Enligt en undersökning från Sifo, gjord för några år, uppger nästan hälften att tekniktrassel orsakar irritation och konflikter i arbetsgruppen. I genomsnitt går nästan en och en halv timme per anställd och vecka åt till att hantera strulande teknik, på många företag är siffran 2,5 timmar.
Många arbetsplatser tampas med teknik och tjänster som inte fungerar, vilket spiller tid och ökar frustration hos alla anställda. Inte minst i samband med möten. Det ska vara enkelt att hålla effektiva möten, tycker Sharp. Oavsett om det är dåligt ljud, kablar som saknas eller en storbildsskärm som inte ens används har Sharp lösningen på alla dina problem (möjligen med undantag för om en mötesdeltagare har råkat sätta på kattfiltret i Teams).
Med mötesrum som tjänst tar Sharp fram en helhetslösning som skräddarsys efter ditt företags behov med både utrustning, utbildning och support – allt till en fast månadskostnad. Dels erbjuder man tekniska lösningar som interaktiva skärmar, ljudlösningar eller programvara. Dels anpassas själva användningen till personalen – utbildning eller service skräddarsys helt efter ditt företags förutsättningar.
Med tanke på att många arbetsplatser i dag är delvis eller helt digitala är det viktigare än någonsin att möten och kommunikation sker så smärtfritt och naturligt som möjligt. Det ska helt enkelt vara smidigt att genomföra möten.